Yahh… “ADA BERANI” macam dia?

Aku tahu rata-rata yang baca atau terbaca blog ni mesti benci KJ kan? Hahahaha. Tak pe la, itu pendapat masing-masing.  Walau macam-macam kontroversi yang dia hadapi, tapi bagi aku dia sorang yang berani, hebat dan berkarisma. Memang manusia tak lari dari buat salah dan silap, tapi manusia diberi peluang oleh Allah S.W.T untuk baiki kesilapan dan kesalahan yang dibuat. Lagi teruk manusia yang bersifat ignorance atau bodoh sombong yang dah semestinya Allah beri peluang untuk baiki kesilapan dan kesalahan tapi sombong jugak untuk mohon ampun dari Allah salah silap dia. Bagi aku KJ ni at least dia sedar salah silap dia sebelum ni dan dia cepat pulang ke pangkal jalan. Good job YB!

Post ni bukan motif politik. Agak terkejut jugak aku dapat tahu yang dia berjaya memperoleh SAYAP PENERJUNAN TAHAP 1 dari Tentera Darat Malaysia. Lagi aku bertambah salute dengan KJ ni bila dia secara sukarela masuk Askar Wataniah (Rejimen AW 508) dan jalani latihan selama kurang lebih 3 bulan dan baru-baru ni iaitu hari khamis minggu lepas dia berjaya perolehi sayap penerjunan pertama. Lagi aku bertambah salute pada KJ ni. Mana ada ahli parlimen dalam Malaysia ni se-berani KJ? Berani sembang macam takde langit & guruh ramai laaa!!! Pada pendapat aku, dia patut diberi peluang pimpin orang muda dan mana ada pemimpin muda macam dia berani masuk AW dan sanggup susah payah dapatkan sayap terjun?! Pemimpin muda pandai sembang kuat ada laaa!! Chaiitttt!!

KJ merupakan penerjun pertama yang terjun keluar dari pesawat TUDM CN-235

KJ in action!

KJ again. In action!

Ok. Cerita pasal KJ dapat sayap penerjunan ni bermula bila dia ditawarkan untuk melanjutkan kursus AW ke peringkat pegawai. Tapi KJ ni taknak amek lagi kursus pegawai tapi dia pilih kursus asas payung terjun. Perlu diingat, KJ ni askar wataniah je beb!! Askar Wataniah adalah terdiri dari orang-orang awam je. Dan jarang-jarang anggota Wataniah diberi peluang untuk masuk ke kursus payung terjun ni dimana kursus-kursus ni hanya diberi kepada anggota sepenuh masa Tentera Darat je. Dia diberi kebenaran bersama seorang lagi anggota Wataniah iaitu seorang cikgu untuk menjalani kursus asas payung terjun di PULPAK (Pusat Latihan Peperangan Khas) atau  nama dalam Bahasa Inggeris nya Special Warfare Training Centre. Nak taw apa tu PULPAK usha kat sini. Dan untuk info sape yang tak tahu, kursus payung terjun ni hanya dijalani oleh anggota-anggota komando GGK, PASKAU & PASKAL serta anggota-anggota PARA dan para juruterbang TUDM saja. Bukan calang-calang orang boleh masuk kursus ni. Dan PULPAK ni adalah salah satu cawangan latihan di bawah pentadbiran Rejimen Gerak Khas (RGK – sebuah rejimen komando di bawah TD).

KJ lepas touch down ground.

Sedang lipat semula payung terjun

Selesai lipat payung terjun. Berlari bawa beg payung terjun menuju ke checkpoint.

Selama 5 minggu KJ jalani kursus payung terjun di PULPAK bersama anggota-anggota tentera regular yang rata-ratanya terdiri dari komando GGK! Makin aku salute KJ ni bila tengok foto-foto dia. Sebab apa? Salah satunya adalah dia dah banyak berubah. Jadi lebih humble, bertambah disiplin. Selalunya orang yang dah masuk tentera ni dengan sukarela diri dia, memang dia akan latih diri dia supaya berdisiplin dan patuh pada arahan. Ciri-ciri ni sikit sebanyak dah ada pada KJ dan akan terbawa-bawa masa di luar kem pun!

Berlari untuk ke checkpoint membawa beg payung terjun.

Sampai ke checkpoint. Tanggalkan beg payung terjun

Mana Ahli Parlimen boleh jadi macam dia sanggup buang ego masuk Askar Wataniah secara rela diri?!

Ahli Parlimen mana boleh buat macam dia sanggup korbankan ego YANG MAHA TEBAL tu semata-mata nak masuk Wataniah SECARA RELA DIRI? Takde sorang pon ahli parlimen yang berani beb!! Aku berani cakap! Tak de sorang pon melainkan KJ je. Kebanyakan ahli parlimen yang muda-muda tu cakap macam taik ramai la.

Yang aku respek KJ ni, dia sangggup buang ego dia untuk terima latihan ketenteraan demi untuk mendalami macam mana kerja sorang anggota tentera. Aku harap KJ lepas ni bela nasib anggota tentera dengan lebih baik lagi. Ini harapan aku. Kita ni orang biasa belum mampu beb nak jadi macam KJ ni. Sanggup ke korang dengan suka dan rela di aras 1000 meter keluar dari perut kapal terbang terjun?! Hahaha.. Kalau tanya aku pun aku tak sanggup. Tapi sape tahu kan kalau diberi rezeki satu hari nanti.

Hahaha… Dan ada troll yang agak tak suka pada KJ komen di facebook aku. Agak kesian pada orang macam ni. Belajar bukan main tinggi. Agaknya bakal doktor laa kot. Kesian jugak orang macam ni masih tak faham apa tu erti keamanan dan patriotisme. Ok lah, erti patriotik tu memang luas. Aku tak nafikan. Masuk tentera bukan satu-satunya cabang untuk terjemahkan semangat patriotik. Memang banyak lagi cara untuk menterjemahkan semangat patriotik ni. Tapi bila budak tu kata KJ buat terjunan sebagai memenuhi gimik  lakonan yang bakal dilakonkan beliau iaitu drama Beret Hijau itu aku tak dapat terima. Betapa ceteknya pemikiran budak ni. Dia ingat nak terjun ni macam terjun sungai kot. Terjunan dari udara ni melibatkan nyawa, sama ada masih hidup dan selamat mendarat atau mati akibat salah prosedur penerjunan. Ini laa contoh orang Melayu yang tak sedar diri dek untung.

KJ dah lakukan 8 penerjunan dari udara dan sebanyak 3 kali dia adalah orang yang pertama lakukan penerjunan dengan 2 kali menggunakan full equipment! Bukan senang beb orang yang bukan dari background tentera jadi penerjun pertama! KJ dah buktikan yang dia boleh buat! Kita macam mana pulak? Sanggup ke kita buat, at least masuk askar wataniah?

 

Advertisements
This entry was posted in inspirasi, military. Bookmark the permalink.

6 Responses to Yahh… “ADA BERANI” macam dia?

  1. anis says:

    KJ je kot yg ada fizikal tinggi dan tough (jgk la) dlm rmi2 ahli parlimen.hukhukhuk 😛

  2. Nadiwatan says:

    Greetings..
    Great Pictures, Indeed!
    Permission to acquire those pictures, we would put source link to your blog as credit.

    Thanks!

  3. bnyk lgi yg memang dah lama teringin mengikuti latihan airborne ni,tapi langsung tk di beri peluang,kalau saya di beri peluang dan di perintah untuk mengikuti latihan tu pun sya nk jga…0135419390

  4. alonk says:

    sy mmg minat sgt ngan army ni TL @ TD yg ok? nk mana satu ni???

  5. yamamoto says:

    diberi peluang,kau kena belasah ngan kmando tu…kau kmplen kt press plak nnti..kj xpelah…mental kuat…kau…?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s